Muziejaus trečiadienis. Virš Kauno skraidę ANBO (fotografijų galerija)

Lietuvos aviacijos muziejus šią savaitę rubrikoje „Muziejaus trečiadienis“ kviečia bent mintimis pakilti iš Kauno ir pasidomėti, ką jo danguje būtumėte galėję sutikti tarpukariu.

Pirmasis lietuviškas lėktuvas, kurį 1922 m. sukūrė Jurgis Dobkevičius, įkvėpė kitą aviatorių, Antaną Gustaitį, taip pat realizuoti svajonę ir savo jėgomis sukurti lėktuvus, kuriuos šiandien vadiname vienu žodžiu – ANBO (Antanas Nori Būti Ore)!

ANBO istorija prasidėjo Kaune, kai A. Gustaitis (1898-1941), baigęs Petrogrado Konstantinovo artilerijos mokyklą, prasidėjus I-ajam pasauliniam karui, persikėlė į Kauną, įstojo savanoriu į besikuriančią Lietuvos kariuomenę ir buvo pasiųstas mokytis į Karo aviacijos mokyklą. Būdamas gabus tiksliesiems mokslams, mokydamasis Aviacijos mokykloje, jis savo kolegoms pats dėstė matematiką. Baigęs mokslus, įgijo inžinerijos leitenanto laispnį. Taip 1925 m. liepą iš Kauno aerodromo skrydžiui pakilo dar vienas lietuviškas lėktuvas – ANBO-I. Sėkmingai skraidęs lėktuvas paskatino nesustoti ir ilgainiui atsirado kiti ANBO lėktuvų modeliai.

A. Gustaitis buvo imlus ne tik aviacinėje, inžinerinėje, bet ir pedagoginėje, organizacinėje veiklose. Todėl greta lėktuvų kūrimo, sėkmingai kilo karjeros laiptais kariuomenės struktūroje. Baigęs mokslus, buvo paskirtas aviacijos teorijos instruktoriumi, mokomosios oro eskadrilės vadu, o galiausiai – karo aviacijos viršininku (1935). Jam vadovaujant, lietuviškos oro pajėgos pasiekė daugelio šioje srityje pirmaujančių Europos valstybių lygį. 

Nuo 1925 iki 1939 m. sukurti ir pagaminti 66 ANBO lėktuvai, kurių kiekvieną prototipą A. Gustaitis skrydžiui išbandydavo pats pirmas, nenorėdamas kitiems sukelti rizikos.

Lietuvos aviacijos muziejus savo fonduose saugo ir dalinasi gražiausiais ANBO serijos lėktuvų vaizdais:  

ANBO-I (1925) – pirmasis Antano Gustaičio konstrukcijos vienvietis mokomasis lėktuvas. Pirmas skrydis įvyko liepos 14 d. Pagamintas vienas egzempliorius. Liemuo pagamintas iš suvirinto plieninio vamzdžio, sparnai – medinės konstrukcijos. Visas lėktuvas aptrauktas audiniu.

ANBO-II (1927). Šis lėktuvas tapo prototipu garsiausiems A. Gustaičio kurtiems lėktuvams: ANBO-V ir ANBO-51.

ANBO-III (1929) – pirmasis serijinis lietuviškos konstrukcijos lėktuvas, pagamintas Karo aviacijos dirbtuvėse. Skirtas mokymui ir aukštajam pilotažui. Šių lėktuvų pagaminta 9.

ANBO-IV (1932). Tai vienas geriausių Antano Gustaičio konstrukcijos lėktuvų, skirtas žvalgybai ir bombardavimui. Pirmą kartą išbandytas liepos 14 d. Nuo 1934 m. šis modernus ir gerai ginkluotas lėktuvas pakeitė visus pasenusius Lietuvos karo aviacijos žvalgybos lėktuvus.

ANBO-41 (1936). Patobulinta lėktuvo ANBO-IV versija. Panaudotas 900 AG variklis su originalios konstrukcijos mediniu trimenčiu propeleriu, plyšiniai užsparniai pakeisti atlenkiamais skydeliais.

ANBO-V (1931). Karo Aviacijos mokomasis lėktuvas. Laikytas vienu stabiliausių ir patogiausių pradedančiųjų lakūnų mokymams.

ANBO-51 (1936). Patobulinta lėktuvo ANBO-V versija: įdėtas galingesnis variklis, sukonstruoti tvirtesni sparnai.

ANBO-VI (1933) – mokomasis lėktuvas, sukurtas ANBO-III pagrindu. Buvo įmontuotas galingesnis variklis, tvirtesnė važiuoklė.

ANBO-VIII (1939). Tai lėktuvas – lengvasis bombonešis. Buvo svarstyta pastatyti net 60 šio modelio lėktuvų, tačiau šiam planui sutrukdė prasidėjęs II-asis pasaulinis karas (pagamintas tik vienas šio modelio lėktuvas).

Fotografijos iš LAM fondų

Informaciją paruošė muziejininkas-edukatorius Vadims Gracovs

www.lam.lt

Muziejaus trečiadienis. Tiesiog žaisliukai ar meno kūriniai?..
Šiuolaikinių keturiasdešimtmečių karta galbūt pamena vaikiškas knygeles – „Padaužiukai“, „Nykštukai atostogauja“ ir kitas? Herojai – siūtos kailinės lėlės, nufotografuotos...
Muziejaus trečiadienis. Pirmieji lietuviškų pinigų banknotai
Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus šios savaitės rubrikoje „Muziejaus trečiadienis“ praveria Numizmatikos skyriaus fondus ir kviečia susipažinti su...
Muziejaus trečiadienis. Vieno bombonešio variklio istorija 
Koks eksponatų kelias iki muziejaus ekspozicijų salės? Į muziejus eksponatai patenka įvairiais keliais: dovanojami autorių ar savininkų, randami atliekant...
Muziejaus trečiadienis. Liaudies muzikantas, poetas Mykolas Kručas ir jo optimistinis „Koronas“
Vasario mėnesį lietuviams itin svarbios dvi šventės: Lietuvos valstybės atkūrimo diena ir Užgavėnės. Beje, šiais metais abi jas švęsime...
Muziejaus trečiadienis. Tiesiog žaisliukai ar meno kūriniai?..
Šiuolaikinių keturiasdešimtmečių karta galbūt pamena vaikiškas knygeles – „Padaužiukai“, „Nykštukai atostogauja“ ir kitas? Herojai – siūtos kailinės lėlės, nufotografuotos...
Muziejaus trečiadienis. Pirmieji lietuviškų pinigų banknotai
Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus šios savaitės rubrikoje „Muziejaus trečiadienis“ praveria Numizmatikos skyriaus fondus ir kviečia susipažinti su...
Muziejaus trečiadienis. Vieno bombonešio variklio istorija 
Koks eksponatų kelias iki muziejaus ekspozicijų salės? Į muziejus eksponatai patenka įvairiais keliais: dovanojami autorių ar savininkų, randami atliekant...
Muziejaus trečiadienis. Liaudies muzikantas, poetas Mykolas Kručas ir jo optimistinis „Koronas“
Vasario mėnesį lietuviams itin svarbios dvi šventės: Lietuvos valstybės atkūrimo diena ir Užgavėnės. Beje, šiais metais abi jas švęsime...
Patys skaitomiausi
Globoja
Leidžia