Kaune – antroji Petro Kalpoko paroda po dailininko mirties

Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje (V. Putvinskio g. 55) nuo birželio 20 d. pradės veikti paroda „Petras Kalpokas (1880–1945) ir aplinka“.

Petras Kalpokas (1880–1945) – vienas žymiausių ir produktyviausių XX a. pirmosios pusės lietuvių tapytojų, scenografijos, freskų kūrėjų. XX a. pradžioje išgarsėjęs ne vien Lietuvoje, bet ir Vokietijoje, žinomas Latvijoje, Kauno meno mokyklos profesorius, tapybos studijos vadovas. 

Pirmojo pasaulinio karo laikotarpiu P. Kalpokas prarado visus savo kūrinius – 120 paveikslų, kurie iš Mintaujoje vykusios personalinės parodos buvo vežami į Berlyne rengiamą jo parodą. Tik 16 iš jų 1937 m. Vytauto Didžiojo Kultūros muziejui pavyko nupirkti iš privataus vokiečių kolekcininko H. Lüderio-Lühro. Šioje ekspozicijoje žiūrovai pirmą kartą išvys P. Kalpoko tapybos visumą, papildytą dar didesne prarastos kūrybos dalimi, kurią privatūs asmenys sugrąžino į Lietuvą iš įvairių šaltinių, dažnai iš užsienyje gyvenančių savininkų. Paroda leis pirmą kartą išsamiau susipažinti su reikšmingiausiu ankstyvuoju P. Kalpoko kūrybos periodu, pamatyti paveikslus, atnešusius jam šlovę svetur, ir įsitikinti neeiliniais tapytojo gabumais jaunystėje.

Parodoje pristatomi žymiausi visų laikotarpių P. Kalpoko kūriniai, visi dailininko tapybos žanrai: Lietuvos, Italijos ir Šveicarijos peizažai, improvizuoti jam artimiausių žmonių – žmonos Olgos Dubeneckienės-Kalpokienės, žmonos sesers T. Švedaitės, dailininko Igno Šlapelio, baleto artistės Marijos Juozapaitytės-Kelbauskienės  portretai, motinos portretas, keli autoportretai, įprasminantys svarbiausius autoriaus gyvenimo etapus, taip pat istoriniai Lietuvos kunigaikščių portretai, simbolinės kompozicijos bei vaizdai iš žvejų gyvenimo, dailininko kūryboje itin reti natiurmortai, nes jo nedomino negyvoji gamta bei kiti civilizacijos sukurti objektai. Niekada netapė pastatų ir miestų vaizdų. P. Kalpokas, kaip jautrios, lyriškos ir subtilios natūros menininkas, labiausiai mėgo peizažą, dievino natūralią gamtą. Jo tapyba kito priklausomai nuo aplinkos, kuri jį supo ir teikė jam kūrybinį impulsą. Gyvenimas Lietuvoje sugrąžino mylimą gimtąją gamtą, kurios ilgėdavosi svetur. Tačiau čia jis prarado modernumo aistrą, kėlusią jo kūrybinę dvasią Miuncheno aplinkoje.

Petras Kalpokas. XX a. 3 deš. Kauno Rotušės aikštė. Pranciškaus Ksavero bažnyčia.

Petras Kalpokas. Namas pavakary, 1912. ČDM.

Petras Kalpokas. Upelis pavasarį, 1907.

Petras Kalpokas. Autoportretas

Tai antroji Petro Kalpoko tapybos paroda, surengta po dailininko mirties. Pirmoji įvyko 1980 m. Vilniuje, Lietuvos dailės muziejuje. Pastaraisiais metais dailininko kūriniai buvo rodomi keliose reikšmingose ekspozicijose. Viena iš jų – „Priešaušrio“ paroda Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje (2019). Itin svarbus buvo pirmas mėginimas įrašyti P. Kalpoką į Europos meno kontekstą tarptautinėje parodoje, skirtoje Europos peizažui (2009). Neseniai trys dailininko darbai buvo eksponuoti Paryžiuje, Baltijos šalių simbolizmo parodoje, kuri buvo perkelta į Estijos dailės muziejų Taline, o šių metų vasarą atkeliaus į Vilnių, į Nacionalinę dailės galeriją.

P. Kalpokas gimė 1880 m. Miškinės viensėdyje, Rokiškio apskrityje, mirė 1945 m. Kaune. Dailininkas aktyviai dalyvavo visose pirmosiose lietuvių dailininkų parodose, meninius jo gebėjimus anksti pastebėjo latvių dailininkai Jānis Valteris ir Vilhemas Purvītis. Ryškų P. Kalpoko tapytojo talentą subrandino Miuncheno dvasinė aplinka, padėjusi surasti savitą modernią meninę raišką. Čia jis sulaukė didesnio kūrybinio pripažinimo, buvo Sezessiono narys, dalyvavo Kunstvereino parodose. Taip pat buvo gerbiamas ir Rygoje kaip aktyvus Baltijos dailininkų sąjungos parodų (1905, 1910, 1911, 1913, 1918) dalyvis. 

Parodai kūrinius skolino: Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, Latvijos nacionalinis dailės muziejus, Lietuvos nacionalinis muziejus, Vytauto Didžiojo karo muziejus, Kauno miesto muziejus, Kauno Arkivyskupijos muziejus, Šiaulių „Aušros“ muziejus, Lietuvos meno pažinimo centras „Tartle“, ARS VIA aukcionas, Kauno Švč. Mergelės Marijos Ėmimo Į Dangų (Vytauto Didžiojo) bažnyčia, Lietuvos literatūros ir meno archyvas, dr. Jaunius Gumbis, Arijus Ivaškevičius, Andrius Jankauskas, kiti privatūs kolekcininkai.

 

Parodos kuratorė dr. Nijolė Tumėnienė

Architektas Saulius Valius

Grafinis dizainas Naglis Rytis Baltušnikas

Koordinatorė Genovaitė Vertelkaitė-Bartulienė

Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba 

Paroda veiks: 2020 06 20 – 11 14

Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus inf.

„Prisilietimas, bendruomenė ir karantinas“ klaus: Ar įmanomas kokybiškas menininko darbas su bendruomene per nuotolį?
Kauno menininkų namai (KMN) sausio 28 dieną, ketvirtadienį, 18:30 kviečia į virtualų rezidencinio formato laboratorijų pristatymą „Prisilietimas, bendruomenė ir...
Muziejaus trečiadienis. 100-mečiui skirtoje ekspozicijoje – 1900–1940 m. aukso fondas
2021 m. Nacionaliniam M. K. Čiurlionio dailės muziejui yra išties ypatingi  – prabėgo jau visas amžius nuo jo įkūrimo....
„Meno parke“ – gyvai nelankoma, bet nauja jauna paroda 
Nuo vasario 3 d. galerijos „Meno parkas“ (Rotušės a. 27, Kaunas) erdvėse pradeda veikti keturių jaunųjų menininkų: Sandros Kvilytės,...
Specialistas įvertino Tyrimų laboratorijos Kaune baldus (interviu)
Įgyvendinant „Getty Foundation“ programos „Keeping It Modern“ projektą, Lietuvos modernizmo perlu vadinamas KTU Cheminės technologijos fakulteto A korpusas sulaukė...
„Prisilietimas, bendruomenė ir karantinas“ klaus: Ar įmanomas kokybiškas menininko darbas su bendruomene per nuotolį?
Kauno menininkų namai (KMN) sausio 28 dieną, ketvirtadienį, 18:30 kviečia į virtualų rezidencinio formato laboratorijų pristatymą „Prisilietimas, bendruomenė ir...
Muziejaus trečiadienis. 100-mečiui skirtoje ekspozicijoje – 1900–1940 m. aukso fondas
2021 m. Nacionaliniam M. K. Čiurlionio dailės muziejui yra išties ypatingi  – prabėgo jau visas amžius nuo jo įkūrimo....
„Meno parke“ – gyvai nelankoma, bet nauja jauna paroda 
Nuo vasario 3 d. galerijos „Meno parkas“ (Rotušės a. 27, Kaunas) erdvėse pradeda veikti keturių jaunųjų menininkų: Sandros Kvilytės,...
Specialistas įvertino Tyrimų laboratorijos Kaune baldus (interviu)
Įgyvendinant „Getty Foundation“ programos „Keeping It Modern“ projektą, Lietuvos modernizmo perlu vadinamas KTU Cheminės technologijos fakulteto A korpusas sulaukė...
Patys skaitomiausi
Globoja
Leidžia