Į Kauną atkeliauja rumuniškos „Mobilios bažnyčios“

Vasario 13 d., ketvirtadienį, 17.30 val. Kauno fotografijos galerijoje vyks Anton Roland Laub parodos „Mobilios bažnyčios“ atidarymas. Dviejose serijose, pristatomose parodoje, Rumunijoje gimęs fotografas Laub tiria Nicolae Ceaușescu politinį ir kultūrinį paveldą.

Atidarymo renginyje dalyvaus parodos autorius ir kuratorė Sonia Voss. Tuo tarpu šeštadienį, vasario 15 d., 15 val. galerijoje vyks A. R. Laub kūrybos pristatymas. Renginio metu menininkas pristatys savo kūrybą, kurioje nagrinėja gimtosios Rumunijos istoriją bei režimo pėdsakus, paliktus urbanistinių pokyčių.

Taigi kas tos „Mobilios bažnyčios“? Kaip pasakojama parodos anotacijoje, devintojo dešimtmečio Bukareštas. Rumunijos sostinėje Nicolae Ceaușescu „sistematizacijos“ programa pasiekė įkarštį: trečdalis istorinio centro buvo nugriauta siekiant sukurti daugiau erdvės iškilsiantiems impozantiškiems rūmams ir plačioms gatvėms, skirtoms šlovinti režimą. Nepaisant Ceaușescu užsispyrėliškos paniekos bažnyčioms, šio tiek neįtikėtino, kiek ir absurdiško proceso metu septynios išsaugotos: jos buvo perkeliamos nuo pamatų ant bėgių, tuomet nuvežamos ir paslepiamos už blokinių gyvenamųjų namų. Kiti religiniai pastatai, pavyzdžiui, Didžioji lenkų sinagoga, užstoti socialistinių konstrukcijų. Išnykę iš plataus miestovaizdžio, tačiau įsiterpę tarp heterogeniškų Bukarešto urbanistinių elementų, šie pastatai iki šiol tęsia slaptus gyvenimus. 

„Mobilios bažnyčios“ – svarbus tyrimas, apimantis fotografijas ir archyvinę medžiagą, atskleidžia mažai žinomą, bet stebinančią politinę ir urbanistinę Rumunijos istoriją. Šis fotografo atliktas kaukės nuėmimo veiksmas taip pat nukreipia į platesnę šios šalies praeities permąstymo problemą – procesą, kurio imtis šalyje vis dar vengiama, tačiau būtina. 

A. R. Laub. „Mobilios bažnyčios“

Šiai serijai skirtą knygą (angl. pavadinimas Mobile Churches) išleido Kehrer Verlag (Heidelbergas, Vokietija). Knygos maketas pateko į finalinius sąrašus konkursuose „Luma Rencontres Dummy Book Award“, „Les Rencontres de la Photographie“, Arlis, 2017 m., „Unseen Dummy Award“, festivalį „Unseen“, Amsterdamas 2017 m.

Parodoje Kaune  bus pristatyta ir pastaruosius dvejus metus menininko kurta serija „Paskutinės Kalėdos“ (Last Christmas, 2018–2019). Rumunijos kelias demokratijos link prasidėjo praėjus vos mėnesiui po Berlyno sienos griuvimo. Prasidėjo ne taikiai, o kruvinai malšinamomis demonstracijomis. Valstybės pokyčius taip pat pažymėjo prieštaringai vertinamas teismo procesas prieš diktatorių porą Nicolae ir Eleną Ceaușescu, vykęs 1989 m., Kalėdų dieną, karinės bazės biure nr. 3 (Birou 3). Teismo procesas truko tik 55 minutes, nuosprendis – 1 minutę 44 sekundes, o egzekucija – trumpiau nei 10 minučių. Nutarimas dėl tribunolo sudarymo buvo pasirašytas gruodžio 27 d., Tuo metu pora jau buvo mirusi prieš dvi dienas.

A. R. Laub. „Paskutinės Kalėdos“

Tų žiaurių dienų įvykiai išlieka apgaubti paslapties ir intrigos, keliančių klausimą: ar tai buvo žmonių sukilimas, ar inscenizuotas coup d’état? Korupcija Rumunijoje kyla ne tik dėl „pavogtos Revoliucijos“, bet ir dėl tylos sienos, kuri 30 metų užtveria kelią teisingumui.

Anton Roland Laub gimė ir užaugo Bukarešte, 2000 m. persikėlė į Vokietiją, kur mokėsi Naujojoje fotografijos mokykloje ir Weissensee meno mokykloje Berlyne. Urbanistikos aspektu gvildenama Naujausioji Bukarešto istorija ir Ceaușescu diktatūros stigmos yra viena pagrindinių jo, kaip fotografo, nagrinėjamų temų.

Sonia Voss yra kuratorė ir tekstų autorė. Naujausi jos projektai: Sophie Calle. Beau doublelé „Monsieur le marquis!“, Chasse et la Nature muziejus, Paryžius, 2015–2016 m., „Restless Bodies. Rytų Vokietijos fotografija 1980–89“, Rencontres de la Photographie, Arlis 2019 m., Isabelle Le Minh, Alfred Ehrhardt „Cristal réel“, Goethe institutas, Paryžius, 2019, Alfred Ehrhardt Stiftung, „Berlin 2020“, Anton Roland Laub „Mobilios bažnyčios“, Paryžius, Berlynas, Arlis, Bukareštas…

Paroda veiks iki kovo 23 d. 

Parodą ir ją lydinčius renginius iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Kauno fotografijos galerijos inf.

Velykos Laikinojoje sostinėje: net naktį pilnos gatvės žmonių
Jokių citrinų, cinamono ar kitos nelietuviškos produkcijos ant šventinio stalo. Gatvėse daugybė žmonių, net ir naktį traukiančių į bažnyčias....
Filmo „Vyras ir moteris“ režisierius C. Lelouch: „Gražiausi gyvenimo metai yra tie, kurie ateis“
„Šis filmas nėra apie senatvę. Norėjau pasakyti, kad gražiausi mūsų gyvenimo metai yra tie, kurie ateis. Man dar niekada...
Kompleksinei kultūros sektoriaus skatinimo programai Lietuvoje – 5 mln. eurų
Sprendžiant dėl COVID-19 viruso protrūkio kilusias kultūros sektoriaus problemas, Vyriausybė pritarė Kultūros ministerijos siūlymui kompleksinei kultūros sektoriaus skatinimo programai...
Kauno miesto kamerinis teatras Velykoms dovanoja spektaklių transliacijas
Kauno miesto kamerinis teatras šv. Velykų proga nemokamai internetu rodys spektaklių įrašų transliacijas. Šeštadienį, balandžio 11 d. teatro kolektyvas...
Velykos Laikinojoje sostinėje: net naktį pilnos gatvės žmonių
Jokių citrinų, cinamono ar kitos nelietuviškos produkcijos ant šventinio stalo. Gatvėse daugybė žmonių, net ir naktį traukiančių į bažnyčias....
Filmo „Vyras ir moteris“ režisierius C. Lelouch: „Gražiausi gyvenimo metai yra tie, kurie ateis“
„Šis filmas nėra apie senatvę. Norėjau pasakyti, kad gražiausi mūsų gyvenimo metai yra tie, kurie ateis. Man dar niekada...
Kompleksinei kultūros sektoriaus skatinimo programai Lietuvoje – 5 mln. eurų
Sprendžiant dėl COVID-19 viruso protrūkio kilusias kultūros sektoriaus problemas, Vyriausybė pritarė Kultūros ministerijos siūlymui kompleksinei kultūros sektoriaus skatinimo programai...
Kauno miesto kamerinis teatras Velykoms dovanoja spektaklių transliacijas
Kauno miesto kamerinis teatras šv. Velykų proga nemokamai internetu rodys spektaklių įrašų transliacijas. Šeštadienį, balandžio 11 d. teatro kolektyvas...
Patys skaitomiausi
Globoja
Leidžia